کد خبر: 6080 | تاریخ انتشار: ۰:۰۱:۲۸ - یکشنبه ۲۹ بهم ۱۳۹۱ | بدون نظر | |

۳ علت اصلی افزایش آسیب‌های اجتماعی

امان الله قرایی مقدم گفت: معضلات اجتماعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی، متنوع و گوناگون هستند اما در جامعه کنونی ما افزایش طلاق، اعتیاد، روسپیگری، کودکان کار و ارتباط‌های دختر و پسر از مهمترین عوامل آسیب‌های اجتماعی کنونی جامعه هستند که علت بروز و افزایش هر کدام متفاوت است. میان فقر، بیکاری و تورم با افزایش جرم و خشونت در کشور رابطه ای صددرصد مستقیم برقرار است. یعنی وقتی فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی در جامعه به وجود بیاید، ما شاهد انفجار در افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شویم.2

وی ادامه داد: در مورد ارتباط دختر و پسر، در پژوهشی که یک سال گذشته انجام دادیم، متاسفانه شاهد آمار بسیار نگران کننده بودیم. نکته جالب اینکه در این پژوهش سوالی را از پسران مطرح کردیم که، آیا شما حاضر هستید در آینده با این دختران ازدواج کنید؟ که پاسخ همه آنها خیر بود. دلیل این افراد هم این بود که دخترانی که به راحتی با افراد دوست می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند، بعداً زن خوبی نخواهند بود. این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینگونه ارتباطات یک نوع آسیب است که گریبانگیر دختران و پسران شده و تجرد گرایی نیز به این آسیب‌ها دامن زده است. من اعتقاد دارم که با توجه به باورهای سنتی، اعتقادات و ارزشهای حاکم بر جامعه ما، اینگونه ارتباطات بسیار مضر و نگران کننده هستند.
قرایی در پاسخ به میزان این ارتباط‌ها در جامعه گفت: ما در مورد مسائل اجتماعی نمی‌توانیم آمار دقیقی بدهیم، چون که مسائل اجتماعی قابل اندازه گیری نیست و روزانه در نوسان است. اگر کسی هم در مورد میزان ارتباط دختران و پسران بطور دقیق آمار بدهد، قابل استناد نیست. اما در نمونه ۵۰ نفری پژوهش و آمار گیری ما از بین ۵۰ دختر و پسر، همگی با جنس مخالف خود ارتباط دارند. این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه امروزه ارتباط زنان شوهردار با نامحرم هم در جامعه ما در حال شیوع است. دلیل اینگونه ارتباطات نیز در وهله اول مشکلات اقتصادی است. ازدواج‌های اجباری و ناخواسته، کم رنگ شدن باورها و ارزشها دینی ، عدم رضایت جنسی و … نیز از علت‌های دیگر این معظل اجتماعی است.
قرایی مقدم اضافه کرد: در بررسی که ما انجام دادیم سی و سه درصد از زنان شوهردار جامعه نمونه ما از بیان ارتباط با غیر از همسر خود ابایی نداشتند و این موضوع را بد نمی‌دانستند. حدود ده درصد نیز خود علت عمل زشتشان را نمی‌دانستند و جوابی ندادند. امروزه تجرد گرایی و زندگی‌های مجردی در حال وارد کردن آسیب‌های جدی به جامعه است.

وی با انتقاد از انداختن تقصیر‌ها به گردن ماهواره و عامل برون زا گفت: من علت آسیب‌های کنونی جامعه را به دو عامل برون زا و درون زا، تقسیم می‌کنم و معتقدم عامل درون زای ما تقصیر بیشتری در بوجود آمدن آسیب‌های اجتماعی دارد. به عنوان یک جامعه شناس معتقدم اگر عوامل درون زای ما قوی باشد یعنی نیروهای بازدارنده بر نیروهای برانگیزنده برتری داشته باشد شاهد این آسیب‌ها نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر میزان جاذبه‌ها در جامعه زیاد باشد، نیروهای دافعه نمی‌توانند تاثیر گذار باشند. ما باید ایرانی بمانیم اما از تمدن غرب عقب نمانیم. اگر جوان ایرانی شادی و نشاط و سرزندگی ببیند به سمت ماهواره روی نمی‌آورد. اگر این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها نباشد، چرا جوان ایرانی به سمت الگوی غربی برود؟ محدودیت‌ها و محرویت‌ها باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی اند. امروزه شهرهای بزرگ کشور ما از لحاظ جامعه شناسی مساله دارند و خودشان آسیب به وجود می‌آورند. در همین تهران، ما شاهد مسائلی هستیم که بدتر از ماهواره است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: رادیو و تلویزیون ما هم مقصر است، فیلم‌های ایرانی با نشان دادن عشق و عشق بازی به اینگونه آسیب‌ها و بخصوص ارتباط دختر و پسر دامن می‌زنند. چرا هزینه ساخت این فیلم‌ها برای ساخت فیلم‌های تاریخی صرف نمی‌شود؟ چرا به جای گیتار در تلویزیون، تار و سنتور را مورد توجه قرار نمی‌دهند. من قبلا گفته بودم که وقتی گیتار را در تلویزیون مورد توجه قرار می‌دهید، باید انتظار داشته باشید که موهای جوان ایرانی هم دم اسبی بشود.

وی تصریح کرد: اینها همان دسته عوامل درون زا هستند. موسیقی سنتی و آوزاهای عرفانی مانند شجریان و عقیلی را در تلویزیون پخش نمی‌کنند یا کم پخش می‌کنند، و انتظار گرایش جوان به سمت تلویزیون را دارند. کجای تلویزیون ما یک طنز با نشاط وجود دارد؟ نبود شادی و نشاط در تلویزیون، جوان را به سمت ماهواره سوق می‌دهد. تلویزیون ما تبدیل به غم خانه شده است.قرایی با انتقاد از سیاست‌های غلط مسئولان اجرایی ادامه داد: اکنون ببنید فلان مسئول با افتخار می‌گوید دانشگاه تک جنسیتی راه اندازی می‌کنیم. چرا باید اینگونه بین دو جنس شرایطی به وجود بیاوریم که در مواقع مواجه این دو جنس با هم، طوری همدیگر را ببننند که گویی طرف دیگر از مریخ آمده است؟ مسئولانی که ادعای تبعیت از امام راحل (ره) را دارند، مگر امام اول انتقلاب مخالف دیوار و پرده کشیدن وسط کلاسها و جداکردن دختر و پسر نبود؟
وی در پایان گفت: ضررهای این کار باعث می‌شود که بسیاری از مسائل از لایه‌های ظاهری به لایه‌های زیرین برود. اگر دختر و پسر در دانشگاه همدیگر را نبینند و درک نکنند کجا این کار صورت بگیرد؟ این توهین به افراد است که کسی که خود تحصیل کرده، عاقل و فارغ التحصیل است را بگوییم اینکار را بکن و آن کار را نکن.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر


آخرین موضوعات